I'm a wiener!

I söndags hade jag helt klart en av de roligare dagarna i mitt liv, när det bar av till Östhammar för Valö-sprinten, vilket innebär rally. Men inte rally hur som helst, utan rally som kartläsare med Jaeger som förare. 300 kr för en temporär licens var helt klart värt det, och nu känns en riktig licens helt klart mer intressant.

En och samma sträcka, på 2,5 km, kördes tre gånger, och för motståndet stod sju andra förare (med runt fyra avbokade). Efter första sträckan låg "vi" en sekund efter den som ledde, på den andra lyckades Jaeger köra in en snövall och ställa sig tvärs över vägen. Tiden blev med andra ord knappast intressant, så det blev järnet inför sista sträckan. Vid det här laget var vägen så pass uppkörd att fästet var betydligt bättre än tidigare, och med alla kurvor i färskt minne, blev det en riktigt bra tid, faktiskt så bra att det ledde till seger, vilket ju säger rätt mycket om mina egenskaper som kartläsare.

Till saken hör väl att det absolut inte var någon kartläsningen överhuvudtaget, eftersom tävlingen inte krävde det. Det inleddes med en genomkörning för att lära sig banan, och sen var det var förare för sig. Men mina positiva kommentarer genom intercomen hjälpte säkerligen!

Och jag fick en pokal för besväret också:


Sicken ståtlig en, va?

Som sagt är en riktig licens något jag helt klart ser fram emot just nu. Vad jag inte ser fram emot är inköp av hjälm och overall. Nypris för hjälm med intercom ligger på runt 6500 kr vilket jag inte direkt har råd med just nu, och begagnatmarknaden verkar inte riktigt svälla. Overaller är inte riktigt lika farligt, dryga tusenlappen, men ändå. Men det är inga tävlingar förren till sommaren, så har jag ju tid på mig att införskaffa de grejjerna.

Galet kul var det, och mersmak! Det här blir det mer av.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0