Filmrecensiontime!

Morgonen efter dagen D, om vi nu ska vara lite putslustiga. Visst, tankarna finns kvar, men i övrigt känns det mycket bättre. Jag är övertygad om att det var rätt beslut att ta, nu får vi dock se hur lång tid det tar innan jag kan bli en människa igen.

Jag har kollat på några filmer de senaste dagarna, så jag tänkte köra några kortare recensioner.

Den första jag kollade på var Insanitarium, som erbjuder vår alldeles egna Peter Stormare. Kortfattat handlar filmen om att en kvinna med självmordstankar åker in på ett psykhus, där hennes bror inte får besöka henne. Han fejkar då att han är psykiskt störd för att själv bli inlagd och på så sätt rädda sin syster. Föreståndaren på psykhuset (Stormare) är en smått galen människa (vad annars när Stormare spelar rollen), som experimenterar på sina patienter. Medlet han sprutar i deras kroppar får den fina bieffekten att de närmast zombifieras, med en otrolig lust efter blod och kött. I detta klimat försöker så brodern både rädda systern och stjälpa föreståndarens planer.

Ett av de fina elementen i filmen är ljudmattan, som nästan alltid är närvarande, och är mycket suggestiv, och tar sällan över, men bidrar väldigt mycket till den neurotiska stämningen. Jag hade dock velat se ännu mer inslag av just sinnesjuka, det är ändå att psykhus med många galna människor, och de kom aldrig riktigt fram, förutom i några enstaka fall. Filmen erbjuder annars ett större antal trevliga scener, som jag dock inte tänker avslöja.

Filmen får nog 2,5/5 av mig, eftersom den hade kunnat bli mycket mer.

Film nummer två var Tropic Thunder, som erbjuder en mycket diger rollista, där Ben Stiller och Jack Black spelar, tillsammans med tre andra, skådespelare som spelar in en andravärldskrigetfilm. Då de första tagningarna går åt skogen, med bland annat en sprängladdning för ett antal miljoner dollar som går upp i rök, får producenten uppdraget att försätta skådespelarna i en riktig krigssituation, för att de bättre ska kunna återge krigets fasor. Problematiken är att skådespelarna själva inte får veta om det, utan de tror att allt som händer är en film. Eller rättare sagt, Ben Stillers karakter är den enda som gör det, de andra förstår efter tag att allt inte är som det ska, speciellt efter att producenten sprängts på en mina. Ben Stillers karakter separerar sig från gruppen, och blir tillfångatagen, och det blir sedan upp till resterande medlemmar att rädda honom.

Helt klart en av Ben Stillers bättre producerade filmer, med åtminstone lite tanke bakom skämten, istället för ren slapstick. Sen att det är en hel massa explosiva effekter gör ju inte saken sämre. Dock kunde tempot nästan ha varit lite högre, eftersom det blir segt till och från.

Filmen får 2/5 av mig, och kunde ha fått högre med kanske något bättre casting och, som sagt, lite högre tempo.

Den sista filmen jag kollade på var Grindhouse: Death Proof, med allas vår Kurt Russell i rollen som galning i en stuntfilmsbil. Jag tror dock att jag missade en vital del av filmen, eftersom den byter riktning i mitten, och jag missade nog övergången. Hur som helst, börjar filmen med en presentation av ett gäng tjejer, som har lite kul på staden en kväll. Kurt Russells karaktär får med sig en tjej i sin bil, som tror att han ska skjutsa henne hem. Det slutar dock med att hon får sig en mycket omtumlande åktur i hans bil, som slutar med hennes död. Han fortsätter sedan med att totalkvadda fyra andra tjejer från baren (allas död får en fin genomgång), något som får honom själv att hamna på sjukhuset. Sedan klipper filmen till den andra delen, som jag antar skedde innan, där några tjejer (som jag dock inte kände igen) testkör en Dodge Challanger, och får påhälsning av Kurt när de kör en lek som innebär att en av tjejerna ligger på motorhuven på bilen. I slutändan överlever tjejerna, och får fatt på Kurt som inte får det så roligt.

Filmen var helt klart spännande, även om den inte alls var vad jag förväntade mig, efter att ha sett Planet Terror innan. Dock erbjöd filmen många schyssta scener, samt en av de bästa stuntprestationerna i biljakten där tjejen ligger på motorhuven. Hon borde fan få en Oscar för det.

3/5 får den av mig, för den var helt okej, plus att Kurt Russell inte kan göra dåliga filmer, så enkelt är det.