Krönika om mode

Mode


Något som självklart inte undgår någon, är hur stor roll mode spelar i vår värld. Vi ser det varje dag i reklam, på alla människor vi ser och vi blir indoktrinerade i hur vi ska se ut. Med det sagt: mode är den moderna samtidens största problem. Jag har sett med egna ögon hur mode kan förstöra en människas liv, till den punkten att personen överväger självmord. Mode skapar fler problem än den löser, och modeindustrins frontfigurer gör inga ansatser att åtgärda detta.


En lite notis innan vi går vidare, med mode menar jag inte enbart kläder, utan allt som rör hur vi ska förhålla oss till andra människor. Den kanske inte största, men viktigaste delen, är våra kroppar. För ett antal hundra år sedan skulle en kvinna vara mullig, eftersom detta ansågs vara hälsosamt och attraktivt. Idag räknas en kvinna som mullig när hon väger över 65 kg. Tyvärr finns det inte tillräckligt många män som jag, som tycker om mulliga kvinnor, vilket innebär att dessa kvinnor, från många håll, får höra att de inte ser bra ut, enbart på grund av sin vikt.


Detta börjar redan i skolan, så långt ner som i lågstadiet, där barn retas för deras vikt. Varifrån mobbarna har fått att det inte är okej att vara överviktig, får vi fråga modeindustrin om. Andelen smala modeller är långt större än andelen "plusmodeller", och dessa "plusmodeller" är ofta inte speciellt överviktiga, om de ens är det. Det brukar också vara så himla speciellt när en modell är några nummer större, eftersom normen är just trådsmalhet.


Modeindustrin brukar oftast skjuta ifrån sig ansvaret för de hundratusentals, om inte miljontals, unga flickor som varje dag överväger självmord för att de inte är nöjda med sina kroppar. Vi har ju en fri vilja, eller hur? Men hur lätt är det att utnyttja denna fria vilja när man dagligen blir bombarderad med information, bilder, reklam och liknande, som alla pekar på att du ska vara smal. Om inte i klädmodet, med pinnsmala modeller, så i TV, där dietprogram är väldigt populära, eller i tidningar där du får veta hur du "blir sommarsmal" eller liknande. Får många är det en omöjlighet att värja sig, och självförtroendet sjunker i botten.


Det är helt klart dags för människor i maktpositioner att börja förmedla åsikten att du duger precis som du är. Modeskapare måste börja anpassa sina kreationer för alla kroppstyper, inte bara sjukt (för det är sjukt) smala. Alla måste vi börja ta vårat ansvar, för att flickor (och också pojkar, i allt större utsträckning) som känner sig osäkra på sitt utseende, inser att de faktiskt är snygga.


Nå, nog om den delen om mode, min andra infallsvinkel är den om vilken roll mode spelar i mitt liv. Vilket är en väldigt liten del. Jag har mycket svårt att förstå varför mode (då kläder i första hand) ska bestämmas av andra. Jag har på mig kläder som jag tycker är snygga, inte för att det är vad som är inne. Om gult är färgen för säsongen tänker inte jag börja gå i gult bara för det, faktum är att människor som slaviskt följer liknande uppdateringar ter sig patetiska i mina ögon. Fri vilja nämnde jag lite tidigare, mode är den i särklass mest utbredda masspsykosen vi har just nu. Jag skulle aldrig kunna sälla mig till den tanklösa massan som inte verkar bry sig om hur de ser ut, så länge det är vad som är "inne". Jag skapar mitt eget mode, tackar som frågar.


Så, det var första delen om mode, den andra kommer handla om modebloggare, men den tar vi lite senare.


Kommentarer
Postat av: Tessie

Shit.. du kan ju skriva inte bara supa ;) hihi nee seriöst talat, mycket bra skrivet måste jag säga. fortsätt så :) tummen upp

2008-11-02 @ 13:06:27
URL: http://curvie-delicious.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0